Verslagen‎ > ‎

De kwaliteit van het Nederlandse voortgezet onderwijs in Internationaal verband

Geplaatst 12 jan. 2014 04:52 door Stefan Hogendoorn   [ 12 jan. 2014 05:24 bijgewerkt ]
Tijdens de overlegvergadering van 10 februari in Dordrecht hield professor Jaap Dronkers (Universiteit Maastricht) een interessant betoog over de kwaliteit van ons onderwijs ten opzichte van de rest van de wereld.
In 1989 nam professor Dronkers het initiatief in samenwerking met Trouw een kwaliteitsmeting te publiceren van het VO in Nederland. Dat bestond niet in Nederland. Cito, Inspectie en Ministerie hadden ieder hun eigen gegevens waarover ze met enige regelmaat rapporteerden. Door de verschillende invalshoeken en oogmerken van de instanties kon daaruit echter geen algemeen kwaliteitsbeeld van het voortgezet onderwijs worden afgeleid.
Elsevier meet de (gemiddelde) toegevoegde waarde van het onderwijs op een school: hoeveel leren de leerlingen gedurende hun schoolperiode.
Trouw meet de (gemiddelde) opbrengst van het onderwijs op een school: hoeveel weten de leerlingen aan het eind.
De uitkomsten kunnen behoorlijk verschillen. (zie verder Kwaliteit enquetes 2010). U treft hier de powerpoint presentatie van Dronkers aan.