Verslagen‎ > ‎

Verschil in prestaties jongens en meisjes

Geplaatst 28 okt. 2013 13:37 door Stefan Hogendoorn   [ 12 jan. 2014 04:51 bijgewerkt ]
Op 7 oktober 2010 vond de overlegvergadering plaats op het Stedelijk Gymnasium te Utrecht. Onderwerp: de verschillen in leerprestatie van meisjes en jongens in het voortgezet onderwijs en ook in gymnasia. De dertig aanwezigen vertegenwoordigden 18 van de zelfstandige gymnasia. U kunt hier het verslag lezen. Ook treft u hier de presentatie van prof Tavecchio aan en hier een inventarisatie van de Stichting het zelfstandig gymnasium van de verschillen tussen jongens en meisjes.
De betere leerprestaties van meisjes in het voortgezet onderwijs vinden volgens prof Tavecchio hun oorsprong in kinderopvang en basisonderwijs, en worden in het voortgezet onderwijs onder andere in stand gehouden door de meer talige lesmethoden. Uit gemiddelde gegevens van de afgelopen tien jaar blijkt dat 55% van de jongens die beginnen aan het gymnasium het afsluit met een eindexamen. Daartegenover sluit ruim 65% van de meisjes het gymnasium af met een eindexamen. Een dramatisch verschil als je kijkt naar de absolute getallen: 1100 jongens vielen uit tegenover 700 meisjes. Van de bijna 2700 jongens die de afgelopen tien jaar begonnen aan een opleiding bij de zelfstandige gymnasia slaagden een kleine 1600 voor hun eindexamen; 1100 minder. Van de ruim 2300 meisjes die begonnen aan een opleiding bij een zelfstandig gymnasium slaagden ruim 1600 voor hun eindexamen; 700 minder. (Dit zijn gemiddelden)